
Pages
sunnuntai 27. syyskuuta 2009
Kokonaisvaltaista elämää

torstai 17. syyskuuta 2009
Sosiaalitieteiden metodit
Sosiaalitieteiden metodologisten perusteiden tarkoituksena oli tarkoitus antaa perustiedot tieteellisen toiminnan perusteista, metodologisista lähtökohdista sekä tutkimusprosessin vaiheista. Jo sosiaalityön perusopinnoissa innostuin aiheesta, vaikkakin joudun tunnustamaan, että aiheeseen liittyvä oppimistehtävä oli vaikein ikinä tekemäni tehtävä. Olinkin erittäin iloinen ja hämmästynyt, kun sain siitä arvosanaksi kiitettävän.
Nyt aineopinnoissa perehdytään kvalitatiivisiin (laadullisiin) ja kvantitatiivisiin (määrällisiin) menetelmiin luentojen ja tutkimusharjoitusten muodossa. Olen todella vastaanottavaisin ja avoimin mielin tiedolle erilaisista vaihtoehdoista, miten tutkimuksia voidaan tehdä.
Sosiaalitieteiden metodit on 10 opintopisteen jakso, johon kuuluu sekä kvalitatiivisissa, että kvantitatiivisissa menetelmissä luennot ja tutkimusharjoitukset. Jaksossa käsitellään tavallisimpia yhteiskuntatieteellisen tutkimuksen aineistonkeruun ja analysoinnin menetelmiä. Harjoitusten avulla tutustutaan aineistonkeruuseen ja analysointiin käytännössä.
Ensimmäisellä luennolla keskiviikkona Anu-Riina Svenlin tutustutti meitä kvalitatiivisen tutkimusjakson suoritustapaan ja kävi läpi perusasioita tutkimuksesta. Tykkään aiheesta, vaikkakin voisi ajatella tylsäksi :)
T. Susanna
tiistai 15. syyskuuta 2009
Englannin kieliopinnot
lauantai 12. syyskuuta 2009
Opiskelijan viikonloppu
Muutoin viikonloppuni on tavanomainen, eli siivousta, ruuanlaittoa, pyykinpesua ja muutamia yhdistystoimintaan liittyviä päätoimittajan tehtäviä sekä tärkeimpänä asiana yhdessäoloa oman perheeni kanssa. Ulkona on aivan ihana ilma, joten saatanpa poiketa myös sienimetsässä nauttimassa syksyn läsnäolosta.
torstai 10. syyskuuta 2009
Tietoteknillisiä haasteita?
Kurssisihteeri vastasi hyvin nopeasti kysymyksiini ja kehotti ilmoittautumaan opintojaksoille, mutta ei opintokokonaisuuteen. Kyseinen tieto oli tullut myös 1.9 saapuneessa sähköpostiohjeistuksessa, mutta hätäisenä ihmisenä olin lopettanut ohjeiden lukemisen heti kohdan 2 a) jälkeen (kohtia oli yhteensä kahdeksan) ja siirtynyt mahtipontisena ja itsevarmana suoraan käytännön toimenpiteisiin. Mikäli olisin malttanut lukea ohjeet loppuun saakka, kurssisihteerin ei olisi vielä tässä vaiheessa tarvinnut antaa minulle henkilökohtaista ohjausta.
Siispä menin Korppiin ilmoittautumaan opintojaksoille. Voi miten helppoa ilmoittautuminen olikaan! Valitsin haku ja ilmoittautumis-välilehden ja sieltä perheopinnot ja oppilaitokseksi tietenkin Chydeniuksen. Johdatus perheopintoihin (P010), Perheen voimavarat ja ongelmat (P020), Kasvatusajattelu perheessä (P030). Näiden kolmen opintojakson ilmoittautumiset keski-ikäinen täti hoiti niin että heilahti! Seuraavaksi ilmeni pieniä pulmia.
P040-jaksolle en voinut ilmoittautua, koska aluksi listassa ei ollut lainkaan Perhesuhteiden säätely -alajaksoa. Lopulta löysin jakson, kun olin napauttanut linkkiä opintokokonaisuuden kohdalta. Kas kummaa, alajakso avautui, mutta ilmoittaudu -painike puuttui. Toinen pulma tuli vastaan Valinnaisten perheopintojen kohdalla. En uskaltanut ilmoittautua, koska en tiennyt pitääkö ilmoittautua P050- eli valinnaisiin opintoihin vai suoraan valitsemalleni alajaksolle.
Siispä otin taas yhteyden kurssisihteeriin. Hän lähetti ystävällisesti linkin, jonka kautta voin ilmoittautua Perhesuhteiden säätely -jaksolle. Klikkasin linkkiä ja ilmoittaudu -painike löytyi välittömästi. Seuraava kummastusta herättävä asia oli se, että valikosta ei voinut valita Chydeniusta, kuten kolmessa ensimmäisessä kurssissa. Ilmoittauduin siis ilman oppilaitoksen määrittämistä, mutta toki ilmoitin kurssisihteerille havaitsemastani puutteesta. Kurssisihteeri vastasi nopeasti ja kertoi, että asiaa selvitellään Jyväskylässä. Hän ohjasi minua myös ilmoittautumaan nimenomaan P050 -jaksolle, ei suoraan valitsemalleni alajaksolle ja tein työtä käskettyä.
Tänään luin alkuperäisiä ohjeita hieman eteenpäin. Havaitsin, että ohjeistuksen kohdassa 2 b) oli suorat ilmoittautumislinkit opintojaksoille. Ohjeissa luki lihavoituna, että älä ilmoittaudu opintojaksoille muuta kautta. En tietenkään ollut käyttänyt suoria linkkejä, vaan olin lähtenyt Korppiin sooloilemaan ja häiriköinyt kurssisihteeriä usealla turhanpäiväisellä sähköpostiviestillä. Näin jälkiviisastuneena voin sanoa, että ainoastaan oppilaitoksen puuttuminen P040 -jakson valikosta sekä epätietoisuus Valinnaisesta jaksosta olisivat nippa nappa olleet asiallisia ja aiheellisia kysymyksiä.
Tämän ilmoittautumisjupakan lopputuloksena minun on pakko myöntää, että ongelmistani vain yksi johtui tietotekniikasta ja loput omasta hätiköinnistäni, huolimattomuudestani ja liiallisesta itsevarmuudestani verkkoympäristön käyttämisessä. Yritän jatkossa lukea kaikki mahdolliset ohjeet loppuun asti ja olla työllistämättä ihmisiä hosumiseni ja sooloiluni takia. Kiitokset ystävälliselle kurssisihteerille ja pahoittelut aiheuttamastani ylimääräisestä työstä. Kyllä minulle olisi saanut heti kättelyssä laittaa lyhyen ja ytimekkään viestin: Lue lähettämäni ohjeet!
Ainoa lohdullinen seikka tässä jupakassa on se, että kyse ei varsinaisesti ollut "järkeni loppumisesta" vaan lähes mahdottomalta tuntuvasta ilmiöstä eli LIIAN NOPEASTA HÄMÄLÄISESTÄ!
lauantai 5. syyskuuta 2009
Johdatusta psykologiaan
keskiviikko 2. syyskuuta 2009
Olevista ja tulevista opinnoista
Kielenhuollon tehtävissä olen jo edistynyt jonkin verran. Haastavilta jotkin tehtävät ovat tuntuneet. Aika ajoin tämä armas suomen kielemme on tuntunut melkeinpä vieraalta kieleltä, sen verran syvällisesti on nyt joutunut pohtimaan rinnastuksia, sanajärjestyksiä ja lauseenvastikkeita. Joka tapauksessa toiveeni ovat sikäli korkealla, että uskallan varovasti toivoa saavani hyväksytyn arvosanan heti ensi yrittämällä. Oletan, että viikonloppuna voisin taas perehtyä tehtäviin paremmin. Tällä viikolla iltani ovat olleet sen verran täyteen buukattuja, että työskentelyssä on ollut pakko pitää pieni breikki.
Eilen sain sähköpostia perheopintojen tiimoilta. Perehdytystilaisuus pidetään to 10.9.09 klo 18-20 Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksessa. Niin mielelläni kuin olisinkin silloin paikalla, se ei vain ole mahdollista. Pääsen töistä noin 16-16.30 ja matka edestakaisin on noin 900 kilometriä. Ilmeisesti perehdytystilaisuuteen ei taida olla mahdollista osallistua verkkovälitteisesti. Olisin toivonut sen olevan mahdollista.
Sähköpostissa tuli kuitenkin oikein hyvät ohjeet ja tehtäviäkin jo annettiin. Aluksi pitää kirjoittaa perheopintojen opiskelusuunnitelma (HOPS). Sähköiseen opintotietojärjestelmä Korppiin pitää rekisteröityä ja sen jo teinkin. Tietoa annettiin myös lähiopetuksesta ja oppimistehtävien oma-arvioinnista. Liitteistä löytyi myös 95-sivuinen perheopintojen opiskeluopas.
Opiskelun käynnistyminen ja tositoimiin ryhtyminen tuntuu jännittävältä. Näen aina etukäteen erittäin selkeästi mielessäni, miten sutjakkaasti ja sujuvasti saan tehtävät valmiiksi yksi kerrallaan, mutta jatkossa totuus paljastuu toisenlaiseksi. Millaiseksi??? Siitä kuulette sitten tuonnempana!
Kommentoikaa ja osallistukaa, niin saamme tänne aikaiseksi kunnon vertaistukiryhmän!!!
T: Ulla