Pages

3 kommenttia

Aherrusta :)

Pari viikkoa pääsi taas nopeasti vilahtamaan. Tässä välissä olen ehtinyt tehdä kaikenlaista. Opintoihin liittyvät asiat ovat nytkin olleet suuri osa elämääni.

Etiikan esseen palautus päivä oli 21.3 ja siinäpä olikin haastetta saada siitä asiallinen. Kriittinen reflektio oli esseen pääaiheena ja oli minulle aiheena vielä uusi. Aiheeseen paneutuessa olikin todella mielenkiintoista pohtia sosiaalityötä kriittisesti. Sosiaalityöntekijä joutuu usein pohtimaan työtään eri näkökulmista ja onkin tärkeää käyttää kriittisyyttä jo opiskeluissa. Etiikka opintojakso huipentui seminaarin, jossa tutustuimme opiskelijakavereidemme esseisiin ja pohdimme etiikkaa ja kriittistä reflektointia yhdessä. Toisten esseisiin paneutuen sai paljon erilaista tietoa ja näkökulmaa, joita ei ollut osannut itse ajatella. Oli mukava saada yhdessä keskustella ja saada vertaistukea ja vertaisarvointia omasta esseestään. Vaikka aihe vaikutti aluksi todella työläältä, antoi se lopulta sen, mitä kurssin tarkoitus olikin.

Englannin kurssi jatkuu edelleen ja kahdella viimeisellä kerralla eli 19. ja 20. huhtikuuta pidämme esitelmämme. Minulle riittää haastetta asian tiimoilta, koska aiheesta saa olla esitelmän aikana vain pääkohdat paperilla apusanoin.

EU:n sosiaalipolitiikasta tein 5 sivun luentopäiväkirjan, liittyen siihen 13.3 pidettyyn professori Vesna Leskosekin luentoon "EU social policy with emphasis on poverty". Tehtävällä saan korvattua yhden englanninkielisen kirjan tenttipaketista, jonka käyn tenttimässä 19.4. Vielä jää 2 kirjaa tentittäväksi, joista toinen on suomenkielinen ja toinen ruotsinkielinen. (toisen kirjan kohdalla vaihtoehtona oli joko engl. tai ruotsinkielinen, joten valitsin ruotsinkielisen). Ruotsikaan ei ole vahva alueeni, mutta kuitenkin ymmärrän sitä jonkin verran paremmin kuin englantia. Sosiaalityön sanasto on kyllä haastavaa. Ymmärrän, että jo aineopinnoissa on opeteltava käyttämään opinnoissaan kansainvälistä materiaalia, ettei sitten maisteriopinnoissa olisi liian vaikeaa, kun yht äkkiä joutuisi niitä opiskelemaan. Yksistään suomenkielisillä julkaisuilla ei voi saada tarpeeksi laajaa kuvaa sosiaalityöstä.

Hieman vielä sekoittaamaan soppaa, kerron, että lisäksi olen tehnyt hieman nyt kahtena päivänä psykologian tehtäviä. Johdatusta psykologiaan-kurssin (4 op) aloitin jo syksyllä ja sitä on aikaa tehdä heinäkuuhun asti. Siinä on 3 erillistä tehtävää, jotka johdattavat psykologian perusteisiin. Noita tehtäviä olen tehnyt vähän niinkuin "täytetehtävinä" eli silloin kuin ehdin muilta tehtäviltä, joita tosin onkin ollut aikalailla. Kyllä vaan täytyy sanoa, että kun on ahkera, niin voi sanoa: " Mistä noita pisteitä oikeen tulee" :)
Keväisin terveisin Susanna

2 kommenttia

Please ;)


Tämä viikko oli aika englantipainotteinen opiskeluviikko. Puhekurssi englannissa alkoi ja oli kaksi kertaa nyt ensimmäisellä viikolla. Seuraavilla viikoilla se onkin pääasiassa vain kerran viikossa. Ensimmäisellä kerralla opettaja kertoi kotimaastaan englannista ja esitteli kurssin päämääriä ja tulevia tehtäviä. Toiselle kerralle tuli tehtäväksi perehtyä johonkin lehtiartikkeliin, joista sitten keskusteltiin tunnilla.
Englantilaiset ovat puheeltaan, äänensävyiltään ja ilmeiltään erilaisia, kuin suomalaiset. Suomalaisen on jonkin verran hankalaa käyttää puheessaan "please", "thank you" ym. "pikkusanoja" ja niitä opettelimme myös. Äänenpainoon on kiinnitettävä huomiota ja suomalaisen mielestä ehkä hieman tulee mieleen yli-ilmehtiminen. Eihän suomalaisen suu korviin asti edes nouse ;)
Lauantaina olin kuuntelemassa Vesna Leskosekin luennon "Eu-social policy with emphasis on poverty and social exclusion". Luennoitsija oli Ljubljanan yliopistosta Sloveniasta. Englannin ymmärrykseni on niin vajavainen, että en ymmärtänyt läheskään kaikkea, vaikka luennoitsija puhuikin ihan selkeästi. Sosiaalialan sanasto onkin tosin minulle outoa englanniksi, että ei ole ihmekään. Onneksi Virolaisen Sanna oli lähettänyt luentomateriaalin jo edellisenä päivänä sähköpostilla, että ehdin hieman suomennella luennon dioja. Tekemällä viiden sivun luontopäiväkirjan luennosta, saan korvattua yhden kirjan tentittävästä kirjapaketista. Toki valitsin korvattavaksi englanninkielisen kirjan. :) Onneksi luentopäiväkirjaan voin käyttää materiaalia myös suomeksi. EU:n asiakirjathan on jokaisen jäsenmaan kielillä.
Jotta ei ihan olisi mennyt viikko englanniksi, niin olen myös tehnyt jonkin verran tällä viikolla etiikan-luentoihin liittyvää esseetä, jossa käsitellään kriittistä pohdintaa. Siihenkin tosin käytettävää englanninkielistä materiaalia piti ensin suomentaa päivätolkulla. Joten, pakkohan tuota englantia on pikkuhiljaa opittava, vaikka onkin kova pää :DD
Susanna

2 kommenttia

Suutarin lapsella ei aina ole niitä kenkiä

HEIPPA KAIKILLE!

Terveisiä talvilomalta! Vietän talvilomaa ihan kotosalla perheeni parissa. Työasiat alkavat hieman jäämään taka-alalle ja nyt mahtuu muitakin asioita taas mieleen. Olen käynyt labrassa, hammaslääkärissä ja hoidellut kaikenlaisia käytännön asioita, joita ei normaalina työarkena oikein ennätä hoitelemaan.

Kaivoin esille kielenhuollon kurssin tehtävät. Olen tehnyt tästä kolmen opintopisteen kurssista kaikki muut paitsi essee-tyyppisen tehtävän. Tehtävän anto liittyy kirjallisen viestinnän havainnointiin ympäristössäni. Olenkin keräillyt tehtävää varten aineistoa aina silloin tällöin, mutta helppoa se ei ole ollut. Minusta on tuntunut, että suomen kieltä osataan käyttää melko oikeaoppisesti ainakin noin yleisesti ottaen. Kielen tarkastus- ja oikolukutoiminnoilla varustetut tekstinkäsittelyohjelmat ovat varmasti yksi syy siihen, että virheitä ja haksahduksia ei koko ajan voi nähdä. Tehtävä on kuitenkin mukavan oloinen ja uskon saavani sitä varten riittävästi pohdiskelun aiheita.

Mitähän mahdoin tarkoittaa sillä, että suutarin lapsella ei ole kenkiä? No perheopintoni takkuavat edelleen, enkä ole saanut yhtäkään tehtävää vielä palautettua. Mietiskelin eilen illalla ennen nukahtamistani, että mahtaako tämä saamattomuuteni johtua osittain myös siitä, että teen työkseni perhetyötä :) Onko kyse siitä, että suojelen itseäni yliannostukselta :) Olipa niin tai näin, niin tarkoitukseni on kuitenkin selvitä opinnoistani ja itseni tuntien parhaat tulokseni syntyvät vasta pakon edessä!

Vielä viisi vapaapäivää jäljellä. Onpas jännää nähdä, mihin minä tuon kaiken ajan tulen käyttämään:)

Toivottavasti teidän muiden opiskelut sujuvat kitkattomasti!

Terveisin Ulla