Pages

HOPS

Huomenna yritän saada tehtyä perheopintojen henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman eli HOPSIN. Suunnitelma auttaa opiskelijaa saamaan kokonaiskuvan edessä olevista opinnoista. Kurssien alajaksot olen jo valinnut ja ilmoittautunut niihin, kuten aiemmin olen kertonut. Huomenna sitten pohdiskelen ja suunnittelen opintojani tarkemmin, päätän suoritustavat ja laadin itselleni aikataulun.

On oikein hyvä, että minut (kuin myös muut opiskelijat) laitetaan tekemään tuo HOPS. Uskon vahvasti, että omat opintoni lähtevät paremmin käyntiin, kun olen asettanut itselleni tavoitteet ja aikatauluttanut ne. HOPS-ohjeessa kehotetaan miettimään, mihin opiskeluillani tähtään, mitä opinnot minulle merkitsevät, mitä opiskelu erityisesti minulta vaatii, millainen opiskelija olen, millaisia vahvuuksia omaan ja mitä haasteita olen halukas ottamaan vastaan. Erittäin hyviä kysymyksiä.

Opiskelusuunnitelma tehdään siis itseä varten. Ohjeistuksessa kerrotaan, että yliopiston taholta ei tulla penäämään suunnitelmassa pysymistä. Tämä on huojentavaa, sillä etukäteen on vaikea tietää tarkalleen, miten elämäntilanteet muuttuvat tai voimavarat riittävät.

HOPS-tunnelmiin palaan, kun olen saanut sen valmiiksi. Nyt on aika mennä nukkumaan!

btemplates

1 kommenttia:

Susanna Muhonen kirjoitti...

Hopsin tekeminen on erittäin tärkeää, että voi itse seurata aikataulussa pysymistä. Nimenomaan sellaisiin opintoihin, jotka on mahdollista suorittaa omaan tahtiinsa, eikä deadline-päivämääriä ole, on itse pystyttavä huolehtimaan opintojensa edistymisestä.
Itse pidin perheopinnoista aivan valtavasti, mutta minulla kyllä aikataulu itseni kohdalla "pissi" jonkin verran. Mutta ei sillä onneksi enää ole merkitystä, koska olen ne jo suorittanut :) Perheopinnoissa ihaninta oli se, että vaihtoehtoja sekä suoritustavassa että aiheissa oli paljon.
t. Susanna

Lähetä kommentti